Iklan

Sektor Kandungan Dan Teknologi Kreatif Catat Pertumbuhan Memberangsangkan - Salleh


Usaha dan inisiatif kerajaan menyediakan ekosistem dalam membangunkan sektor kandungan dan teknologi kreatif telah membawa pertumbuhan memberangsangkan kepada sektor animasi, kesan visual, media baharu serta sektor permainan digital, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Beliau berkata berdasarkan penyelidikan pasaran terkini, kadar pertumbuhan tahun ke tahun sektor permainan digital di Malaysia adalah sebanyak 16.3 peratus di mana dalam aspek pasaran dan penggunaannya, ia menghasilkan pendapatan sebanyak USD587 juta tahun lepas dengan lebih 14 juta pemain, dengan 7.8 juta daripadanya merupakan pelanggan berbayar.

Menyedari potensi dan peluang besar sektor itu, beliau berkata kerajaan melalui Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC) melaksanakan pelbagai usaha bagi membangunkan sektor dan industri itu, khususnya dalam mewujudkan ekosistem yang kondusif bagi meneruskan pembangunan 'cybergames' atau 'eSport'.

Ia selaras dengan usaha menjadikan Malaysia sebagai hab serantau untuk industri permainan digital sepertimana digariskan dalam mesyuarat Majlis Perlaksanaan MSC Malaysia pada 2014, katanya ketika berucap pada prapelancaran Malaysia Cyber Games (MCG18) di sini, hari ini.

"Strategi dan usaha yang telah dilaksanakan ini telah menzahirkan pencapaian utama, antaranya meningkatkan pertumbuhan industri permainan digital, di mana sejak 2014, industri ini telah mencatatkan pertumbuhan eksport sebanyak 2.9 kali ganda dan hampir dua kali ganda nilai jualan dari RM262 juta kepada RM516 juta pada 2016,? katanya.

Ia juga telah berjaya membawa Malaysia ke pentas global melalui pelaksanaan acara dan platform industri peringkat global seperti Level Up KL yang kini diiktiraf sebagai acara industri perdana di Asia Tenggara dan Kre8tif! yang merupakan platform utama bagi industri animasi dan kesan visual, katanya.

Salleh berkata usaha itu juga telah membentuk generasi pembangun permainan digital dengan memupuk minat golongan belia melalui program khusus seperti Level Up@Schools yang menarik penglibatan lebih 430 guru dan pelajar terlatih di 72 sekolah sejak dilaksanakan pada 2015.

Usaha itu juga telah membangunkan pusat inkubasi untuk studio permainan digital di Malaysia, dengan kerajaan telah melancarkan Hab Permainan bernama Level Up Inc. yang berpusat di Bangsar South, Kuala Lumpur pada 2017, katanya.

Katanya ekosistem terbaik yang disediakan telah menarik minat syarikat global dalam industri gaming atau permainan seperti Bandai Namco Studios yang terkenal dengan permainan francais seperti Dark Souls, Tekken, Dragon Ball, Naruto Shippuden, Pac Man dan Galaga ke Malaysia

Salleh berkata seiring dengan potensi dan minat golongan belia dalam industri itu, kerajaan juga telah menyokong eSport dengan beberapa inisiatif utama seperti pengiktirafan e-Sport sebagai sukan rasmi pada 2015, pelancaran Akademi e-Sports pada 2017 dan aktiviti sokongan seperti Sukan Siber Malaysia.

"Ia untuk meningkatkan kesedaran dan pembangunan sektor yang menjadi antara platform terbaik memperkukuhkan semangat perpaduan serta setiakawan golongan anak muda berbilang kaum dan agama di negara ini," katanya.

Beliau berkata e-sports kini telah menjadi perhatian seluruh dunia dan ia akan menjadi satu daripada acara sukan terbaru pada Sukan Asia 2022 di Hangzhou, China selain acara demonstrasi di Sukan Asia 2018 di Jakarta, Indonesia.

Berhubung MCG18, Salleh berkata pertandingan secara dalam talian yang bertujuan menyemarakkan landskap industri kandungan dan teknologi kreatif di negara yang memasuki edisi kedua selepas dianjurkan pada 2015 itu akan berlangsung pada 13 dan 14 Jan.

Dianjurkan oleh Suara Anak Muda 1Malaysia, acara yang bakal berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur itu akan menyaksikan lebih 1,000 peserta berentap di dalam sembilan jenis permainan video popular seperti 'Counter Stroke Go', DOTA 2 dan FIFA 2018.

-- BERNAMA

Post a Comment

0 Comments